tisdag, maj 13, 2014

Inredningsbutiker, Strøget & Madklubben i Köpenhamn

Så har jag äntligen, efter 22 år, varit i Köpenhamn. Denna fantastiska stad. Som ni hör blev jag stormförtjust med en gång, trots att det regnade när vi kom dit.


När vi hoppat av bussen, lämnat väskorna och lånat ett paraply på hotellet gav vi oss ut på stan. Vi skulle såklart börja med att gå på Strøget! När vi svängde av den stora gatan och hamnade på de små gatorna blev jag överlycklig. I nästan vartenda hörn låg en gullig liten inredningsbutik, som Retro Villa på Læderstræde 36. Jag, som precis då, insåg att jag visst tittar på väldigt mycket danska heminredning, blev väldigt glad över att få se alla saker i verkligheten.  


Vi vandrade Strøget fram, drack kaffe, tittade på korsvirkeshus och kikade på Lisbeth Dahl.


Fast det bästa var nog när vi var på Magasin du Nord på Kongens Nytorv 13. Eller rättare sagt, på deras inredningsvåning. Jag dog lite av allt fint. Jag ville ha allt allt allt. Inte en enda bild blev det därifrån, tråkigt nog.



Avslutningsvis åt vi middag på den mycket trevliga och prisvärda restaurangen Madklubben Bistro-de-lux på Store Kongensgade 66 (finns på fler ställen upptäckte vi sedan). På Madklubben får man välja en rätt för 100 DKR, två för 150, tre för 200 osv. Vissa rätter kostar dock extra. Jag och Erik hamnade i en liten diskussion om vad de olika rätterna bestod av, så vad vi beställde blev mer eller mindre en överraskning och en mycket rolig och god sådan!  

Inga kommentarer: