måndag, juni 01, 2015

Mamma + pappa, HAGEN och B.A.R

I helgen har mina världsgulliga föräldrar hälsat på mig här i Malmö! Innan de kom hade jag gjort upp en rundvandringstur som innehöll besök i flera olika stadsdelar och på flera olika matställen. Igår kväll sa min mamma innan hon åkte att det kändes som att vi ätit oss igenom Malmö, och det tänker jag spontant innebär en lysande recension.

När jag hämtat mina föräldrar på tågstationen och de lämnat sina väskor på hotellet gick vi till HAGEN för att äta lunch.
_DSC7990
HAGEN ligger både vid Stortorget och Davidshallstorg, men jag har bara varit på den vid Stortorget.

_DSC7991
Här får man hämta vatten, bestick och servetter.

_DSC7993
Här ställer man sin tallrik när man är klar.

_DSC7995
Jag och mamma åt vegetarisk chilli, vilken var jättegod! När jag sist var här med Sanna åt jag en nudelsallad som också var väldigt god. Priserna ligger mellan 85-100 kronor, och menyerna verkar ändras lite då och då. Bra lunch- och middagstips!!

På eftermiddagen gick vi en guidad visning av Nils Dardel på Moderna museet och fikade på Kafé Agnez, som är ett vegetariskt och ekologiskt café som ligger i Gamla Väster på Agnesgatan 11.

Till kvällen bokade jag bord på B.A.R, utifrån tips av Sanna och internet (dvs. typ Nöjesguiden). Restaurangen ligger vid det mysiga Davidshallstorg och rekommenderas också av Guide Michelin.
På menyn finns bl.a. "mindre varmrätter", vilket innebär att fisken/köttet ligger på runt 100 gram/rätt.
_DSC8000
Vi valde allihopa varsin bakad torsk till varmrätt. Torsken är vänd i persiljepulver och var så.himla.god. Till fisken fick man lite olika goda grönsaker. Mums!

_DSC8001
Istället för efterrätt beställde vi in fem ostar som vi fick honung och hembakad knäckebröd till. De var också supergoda! Allt som allt var maten och vinet jättegott! Restaurangen får dock ett minus på valet av servettringar, de var nämligen gjorda av typ gamla märgben.

Efter middagen sprang vi ut i regnet, köpte godis och tittade på Mr. Selfridge. Superduperbra dag alltså!

Inga kommentarer: