söndag, april 22, 2012

Andra dagen i Hollands huvudstad

Efter vår första natt i Amsterdam vaknar vi till att solen lyser. Vi bestämmer oss för att fullfölja vår plan med att köpa frukost i en av de flera mat- och brödbutiker som ligger mitt emot vårt hotell. Vi kommer därifrån med massvis med saker; kaffe, vatten, yoghurt, frallor, croissanter, jordgubbar, äpplen, mjukost och marmelad. Vi tog med oss all mat och satte oss på en bänk och tittade ut över världens 15:e största hamn.



När frukosten var uppäten och vi packat ner de rester som blivit över, i Jonnas ryggsäck, hoppade vi på 10:ans spårvagn mot Van Gogh- museet.


Vi hade följt min pappas råd och köpt entrébiljetter på internet i förväg, så när vi kom dit, kunde vi helt enkelt gå förbi den otroligt långa kön in till museet. Uppenbarligen rådde det kameraförbud där inne, men jag kunde inte låta bli att ta ett kort på min favorittavla av Van Gogh; De slaapkamer (sovrummet).




När vi vandrat runt i nästan hela museet och dessutom granskat allt i museishoppen gick vi vidare ut i solen och styrde stegen mot Vondelpark. Eftersom det inte riktigt var så varmt som vi hade hoppats, kunde vi inte heller sitta stilla utomhus så länge som vi hade velat. Vi åt dock lite picknick och gick runt och tittade på alla människor. Jag kan tänka mig att det kommer vara helt fantastiskt i parken om några veckor.






Vi åkte vidare mot Jordaan-kvarteret, ett kvarter som påminner om Göteborgs Haga. Här stod husen lite tätare, här var båtarna fler längs kajerna och här fanns de mindre och mysigare butikerna. Vi letade efter något hollänskt att äta till lunch och bestämde oss för att prova kroketter tillsammans med pommes frites och majonäs. Det var faktiskt ingen hit.





Dagens andra museibesök blev på Anne Frank-museet, dit vi också hade köpt förköpsbiljetter. Museet var jättefint upplagt och väldigt tänkvärt. I reseguiden vi hade med oss tipsade de om att göra något stillsamt efter ett besök där, så vi tog beslutet att äta stormiddag. Efter mycket om och men hittade vi äntligen till restaurangen Kantjil & De Tijger på Spuistraat 291-293. Vi skulle nämligen prova på det man absolut inte ska missa i Amsterdam- Rijsttafels. Denna rätt består av ett antal små rätter på indonesiskt vis. Vi valde tio stycken, vilket var det minsta antalet på menyn. Jag som älskar mat uppdelad i smårätter blev störtförtjust! Mums!


(Servitören stirrade väldigt argt på mig när jag tog fram min kamera, så bilden jag blev inte så himla bra.)


Spuistraat visade sig vara en riktig bargata, så när vi ätit upp och klockan blivit sent, gick vi vidare till en väldigt tysk (vilket kan betytt att den var hollänsk) bar. Kalasbra dag!


Inga kommentarer: