onsdag, april 11, 2012

Första dagen i Amsterdam

För första gången i mitt liv flög jag alldeles själv, ända bort till Köpenhamn. Väl framme i den danska huvudstaden träffade jag Jonna, som åkt dit med tåg från Lund. Den totala flygtiden blev mycket kort och vi var framme i Amsterdam redan kvart i tio på morgonen. När vi väntar på att få hämta ut vårt bagage ropar de ut några namn, däribland mitt, i högtalarna. Det visar sig att min väska fastnat i Köpenhamn och att den ska bli skickad till vårt hotell när den väl skulle dyka upp. Efter ett tag lade sig nervöspirret i magen och jag kom fram till att det var ju trots allt ganska skönt att slippa släpa runt på den tunga väskan.

När vi köpt buss-och spårvagnskort vid den vackra Centralstationsbyggnaden gick vi vidare in på den långa gatan Zeedijk för att leta efter någonstans att äta. Tillslut hittade vi det underbara lilla caféet Latei. Det mesta inne där inne, som tjänade som inredning, gick att köpa, likaså väskorna som hängde som dekoration lite här och där. Dessutom fanns det en katt som smög omkring under stolarna och som mest av allt ville ligga på stolen jag satt på.

Vi åt kålrotsoppa med mascarpone och till det ett hembakat bröd. Mums!



När klockan närmade sig två och vi vandrat och åkt runt i stan, hittade vi tillslut vårt hotell som låg i ett område, likt Lindholmen här i Göteborg.  Hotellet, vilket var i en väldigt gammal och vacker byggnad hade tidigare varit både hotell och fängelse, vilket tydligt syntes i de långa korridorerna. Vårt rum var dessutom väldigt kalt och lustigt, men med lite pynt trivdes vi bra.

När vi vilat lite och tittat på kartan tåg vi spårvagnen inåt stan och vandrade på de nio gatorna.



Vi gick in på Kitsch Kitchen på Rozengracht 8.





När vi tittat i vintagebutiker, på vackra kanaler, njutit av solen och hittat butiken River Iland på Kalverstraat 26 gick vi till restaurangen Mezzo och åt jättegoda pizzor. Restaurangen, som låg på Rozengracht, var fylld med folk och upplyst av underbara spindellika lampor.

Inga kommentarer: