torsdag, augusti 13, 2015

Födelsedagskalas med tigerkaka

 
För sisådär några veckor sedan bjöd jag in Eriks familj på födelsedagskalas! Jag bakade såklart massvis med kakor som vi sedan satt och fikade på ute i solen. Hur mysigt som helst, helt enkelt.
 
På bilden ovan ser ni förresten en citronkladdkaka (som ni hittar recept till här), chokladsnitt, apelsin-och rosmarinkakor (som mamma i och för sig hade bakat) och min nya favorit - tigerkaka med kolasås och nötter.
 
Tigerkaka med kolasås och nötter
 
Du behöver:
  • 200 g  smör
  • 2,5 dl  strösocker
  • 3 st  ägg
  • 4 dl  vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 dl  mjölk                             
  • 2 msk  kakao
  • 1 msk  vaniljsocker
  • 1 burk kondenserad mjölk
  • 0,5 dl hackade nötter (kan bytas ut mot strössel)

Gör såhär:
  1. Ta bort alla etiketter från burken med kondenserad mjölk. Ställ den i en kastrull och häll på vatten så att det täcker burken.
  2. Koka burken i vattnet 1,5 timme. Kom ihåg att burken hela tiden måste vara täckt med vatten!
  3. Medan burken kokar bakar du kakan. Börja med att sätta ugnen på 175 grader.                     
  4. Smörj och bröa en kransform, cirka 1.5 liter.                     
  5. Rör smör och socker poröst.                     
  6. Rör ner ett ägg i taget under omrörning.                     
  7. Blanda mjöl och bakpulver och vänd i det.                     
  8. Tillsätt mjölken och blanda väl.                     
  9. Ta undan en tredjedel av smeten i en annan skål och rör ner kakaon.                     
  10. Smaksätt resten av smeten med vaniljsockret.                     
  11. Häll hälften av den ljusa smeten i formen och sedan den mörka smeten och resten av den ljusa.                     
  12. Dra runt med en gaffel lite så det blir marmorerat.                     
  13. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30-35 min. Känn med en provsticka när den är klar.                  
  14. Låt kakan svalna.
  15. När den kondenserade mjölken kokat klart, häll av vattnet, ta upp burken och låt svalna.     
  16. Lägg upp kakan på ett fat, häll kolasåsen över och dekorera med nötterna.                                 


2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej hallå! Karin heter jag och såg din kompisannons hos Sandra och tyckte att du lät himla trevlig. Jag är 22 år, pluggar till landskapsarkitekt och flyttar tillbaka till Malmö om två veckor. Precis som du gillar jag också att prata om viktiga saker och då ingår allt från feminism och mänskliga rättigheter till kläder, inredning och pizza. Jag tycker också om att gå på loppisar, äta god mat, spela spel och pyssla med mina växter. Om du tycker det känns som om vi skulle kunna komma överens är det bara att höra av sig så kan vi fika eller göra något annat kul! Juste, jättefin blogg också!

/Karin

Linnea sa...

Hej! Jag såg också din kompisannons på niotillfem, och skulle supergärna träffas på en kaffe typ nästa vecka eller nån annan vecka! Jag heter Linnea, fyller snart 22 och ska plugga genus i höst. Håller på med musik och tycker om att läsa, skriva, dansa, se på film och sådär. Ja men maila mig om du vill: linneamaartensson@gmail.com