onsdag, oktober 25, 2006

I got to you my dear

Alla prov klara. Det är så skönt, nu är det bara läxor och fredag är en halv dag. Kompensation för danskvällen. Men, suck, ska vi titta på glasögon då? eller på lördag? ingen av dagarna passar mig. Men, nu kan jag vara med magnus hela nästa vecka. Nästan. ÅH, jag längtar tills det är lov.

Okej, idag på No:n vi ska lära oss om radioaktiva ämnen. Det var ganska konstigt "Tänk er kärnan som en vattendroppe som är påväg att gå sönder" eller ngt sånt. Kärnkraftverk är fel. Själva utvinningen är väl lugnt, men om något går fel och vad ska man göra med afallet? JO, man ska gröva ner det långt ner i berggrunden, skicka ut det i rymden, eller nere på havsbottnen. Det måste vara 100 % säkert att berget inte flyttar sig, vi har inte jordbävningar men vi har landhöjning. I rymden kommer det antagligen gå fel och ramla ner på oss igen. I vattnet, ja det säger väl sig självt.
Det mesta jag skrev nu kommer från min No lärare Pc, men jag har varit på Oskarshamn kärnkraftverk och de tyckte berggrunden var en bra idé. Men, om dte inte fungerar ska det läcka gammastrålning i 500 år?! Jomen det är ju jätte bra? Eller radium, det kan man ju göra kärnvapen av! Ja, och, ska en ha kan väl alla ha? Men, visst vi låter alla idioter ha varsitt kärnvapen och ser vem som först spränger Jorden. Eller varför inte sammarbeta över hela världen, fördela allt lika, och vi kan vara 12 miljarder. Människan är sjuk. Hur fan tänker folk? Ska vi sälja kärnvapen på svarata marknaden, flytta våra industrier, tjäna pengar på allt? Tydligen är svaret Ja.
Det är tragiskt men sant.
Hade en disskution häromdagen med en kille. Han säger att han är svartrockare och moderat. Jag skrattade, det lät roligt. Tydligen var det så att många svartrockare är moderater och vill minska invandringen. Jag har aldrig fattat det. Jag har alltid lärt mig att alla människor är lika mycket värda. Det är handlingarna vi gör som gör oss olika. En turk har inte valt att bli turk, lika lite som jag har valt att vara svensk. Jag har inget emot Sverige, jag tycker inte det är det bästa landet. Vilket är det bästa landet då? Inget. Inget land är som jag skulle vilja att det var. Men hur kommer det då sig att alla klagar på "invandrarna"? Att de inte kan svenska, att de inte är med i "vår" kultur, att de har gäng, inte jobbar. Ja, hur fan kommer det sig?
Bostäderna i städerna är dyra, i förorterna är det billigare. Och då hamnar de ju där, de "lika" och det är klart de fortsätter med sitt språk och traditioner. De bildar gäng, de känner sig utanför. Det är klart, för hur många bor här? I Bö? Jag ser aldrig någon.
Men, hur kommer det sig att de inte får några jobb då? anställningskraven måste sänkas,
det här är deprimerande. Ska chatta med de fina <3

Inga kommentarer: