måndag, december 20, 2010

101211

Nu är det ett tag sen vi kom hem och det är ett tag sen jag skrev. Jag har fullt upp med julpyssel och jobb, men nu tänkte jag att jag skulle få till ett inlägg om första dagen i Lyon.

Som vanligt när man ska flyga fick vi självklart gå upp sådär omänskligt tidigt, men som vanligt gick det bra. Uppe i luften, i flygplanet, mötte vi ett annat flygplan, det liksom bara blev större och större och sen försvann det över oss och helt förvånad satt jag och tittade ut resten av resan för att få se ett till. Första stoppet blev i Amsterdam där vi beundrade all choklad, de märkliga julprydnaderna och köpte lakrits och ost.

När vi landat i Lyon och lyckats hitta vårt hotell blev det dags att äta lunch och det blev en trerätters på en riktigt fransk restaurang där det var så fullt att vi fick sitta på övervåningen där det egentligen var en bar. När mörkret lagt sig blev det dags att ta fram kartan över Fête des lumières, ljusfestivalen, vi var där för. I 7 timmar framöver gick vi runt och tittade på enorma arbetslampor, lysande fåglar, fiskande statyer, färglagda statyer, sjungande hus, sagoslott och en måne och väldigt mycket mer. Det var helt fantastiskt fint och överallt var det människor och alla restauranger hade crêpesstånd som luktade himmelskt gott. När vi åkte tillbaka till vårt hotell somnade jag så fort jag lade huvudet mot kudden.

Amsterdam.
Jag önskade mig fina klänningar av Disney.
Juldekorationer på flygplatsen.
Lyon
Mamma och pappa



Det fanns massor med fint upplysta smågator.
Sen fanns det ganska ful julbelysning.
Fantastiskt fint hus.
Lysande pappersliknande fåglar.
centrearbil
Gigantiska arbetslampor & stora fåglar.
Färglagd staty + ljusshow.
Pappa tyckte om de lysande slingorna, men jag älskade slottet.
Helt plötsligt dök en måne upp och jag blev så förälskad att jag ville ta med mig den hem. Tänk att få ha en egen måne.

Det fina sagoslottet, som egentligen är en katedral, bytte färg lite då och då som ni ser. Bredvid slottet stod Merci Marie, tydligen var det så att hela den här ljusfestivalen började med att man tände ljus i sina fönster för att hedra den här Marie (ett helgon) och sen har det bara fortsatt.
Fiskande statyer.
Sjungande hus/multimediashow.

Ett likadant hjul som vi har här hemma, men här projicerades bland annat bioreklam.

Inga kommentarer: