söndag, januari 11, 2015

Amerikanska pannkakor med lingon och vanilj

_DSC7199





_DSC7190





_DSC7193
I julklapp fick jag en plättlagg av mina föräldrar som jag sedan julafton har använt sisådär 2-3 gånger i veckan. En mycket användbar sak alltså! I min nya köksfavorit har jag gjort keso-plättar, havre- och bananplättar, vanliga plättar och nu minismå amerikanska pannkakor med vaniljpulver och lingon i.




Det här behöver du:
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljpulver                                      
1 krm salt                                      
1 dl mjölk
1 1/2 dl filmjölk (går att endast ta mjölk eller filmjölk)                                                                        
1 ägg 
1 dl lingon
smör att steka i
florsocker att pudra över


Gör såhär:
Blanda alla torra ingredienserna i en skål. Vispa ner filmjölk och mjölk, sist i med ägget. Vispa till en slät smet. Rör i lingonen.

Pensla smör i plättlaggen. Grädda tills du ser bubblor på ytan, vänd och grädda ca 1 minut. Pudra med florsocker! Ät med lingon, hallon eller annan god frukt + lönnsirap!


Inga kommentarer: