tisdag, januari 13, 2015

Orange is the New black, Girls, Blå ögon & Hart of Dixie

Jag är en tv-serie-junkie & följer vanligtvis orimligt många serier på en gång och jag tittar sådär helst hela tiden om jag kan. Inte så att jag sitter i soffan hela dagarna, utan jag har på datorn medan jag gör andra saker. Mycket bra att laga mat framför exempelvis.

För tillfället vill jag dock allra helst titta på fyra stycken serier: 

Orange is the new black handlar om Piper Chapman som ska sitta 15 månader i fängelse för att ha smugglat knarkpengar åt sin ex-flickvän Alex. I serien får vi följa Pipers och de andra kvinnornas liv i fängelset. 

Girls, skapad av Lena Dunham, handlar om fyra unga kvinnor i New York. Har läst massvis med gånger att denna serie ska vara som vår tids Sex and the City, men vet inte riktigt om jag tycker att den liknelsen är helt slående. Girls är mycket finurlig, stundtals ganska jobbigt slående och helt klart lysande tack vare Lena Dunham som själv spelar huvudrollen Hannah. 

Blå ögon som sänds på SVT i 10 delar. Läskig, obehaglig, tänkvärd och mycket spännande. Adam Lundgren är lysande i sin roll som den mycket obehagliga nasisten Mattias. 

Hart of Dixie är en mysig serie om Zoe Hart (Rachel Bilson) som accepterar erbjudandet om arbetet som allmän-läkare i Bluebell, Alabama. Hon flyttar därmed från sin hemstad New York och sin dröm om att bli hjärt-kirurg. (PS. Älskar bilden för denna serie. Blir inte mer amerikanskt liksom.)


Inga kommentarer: