torsdag, april 02, 2015

Färdig packning & japansk fondue

_DSC7721
Nu är allt färdigpackat. Jag har lagt ner kläder, vårskor, ett täcke, en kudde och ställt växter i papperskassar. Imorgon åker jag till Österlen för att fira påsk med Erik och sedan åker jag vidare till Malmö.

Förutom att ha packat lite grann hela veckan har jag också försökt lagat mat på saker jag haft i kylen och frysen. Häromdagen lagade jag broccolipesto, enkelt och bra tips (- recept här). Men idag fick jag liksom göra mat på ALLT som fanns kvar i princip. Därför slängde jag ihop japansk fondue! Jag följde Icas recept, men gjorde om och lade till lite olika saker efter vad jag hade kvar här hemma.

Japansk fondue (den något enklare versionen)

1. Morot/vitkål/rotselleri-kimchi
3 morötter/ 200 g rotselleri/vitkål
1/2
 röd finhackad chilifrukt (t ex spansk peppar)
1 vitlöksklyfta 
1 msk fisksås 
1/2 msk paprikapulver 
1 tsk chiliflakes 
1/2 msk rårörsocker 
1 krm salt

Börja med Kimchin. Skala morötterna (eller rotselleri), skär i tunna stavar. Lägg grönsaksstavarna i en påse tillsammans med övriga ingredienser. Kavla med en brödkavel på påsen så att grönsakerna ger ifrån sig vätska. Lägg över i en skål/burk, låt stå i minst 15 min. 

2. Sojapicklad svamp

200 g shiitakesvampar eller champinjoner
1 dl japansk soja 
4 msk risvinäger 
1 dl socker 
2 dl vatten

Ansa och skiva svampen. Koka upp soja, risvinäger, socker och vatten i en kastrull. Tillsätt svampen och låt koka 5 minuter. Låt svalna.

3. Buljong 
10 cm ingefära 
2 l vatten 
3/4 dl kalvbuljong 
1 dl japansk soja 
1 1/2 krm salt

Skala och skiva ingefäran. Lägg ingefäran tillsammans med övriga ingredienser till buljongen i en kastrull. Koka upp och låt småkoka ca 15 minuter med lock. Lyft upp ingefäran. Ställ åt sidan.

4. Rostad blomkål
Ett litet blomkålshuvud

Sätt ugnen på 225°C. Ansa och skär blomkålen i små buketter. Lägg i en ugnssäker form, blanda i rapsolja och rosta i mitten av ugnen ca 10 minuter, eller tills blomkålen fått färg.

5. Koka glas-eller risnudlar
6. Koka ett ägg så som du vill ha det (jag kokar mina i 5 min efter att vattnet kokat upp). Skiva.
7. Hacka purjolök/salladslök

8. Blanda ihop allt & ät! 

Extra tips är att hacka cashew-nötter och sockerärtor och strö över maten. 

Inga kommentarer: