tisdag, april 21, 2015

Knyta en ampel i makramé, del 1

Nu (såhär lite efter alla andra) har jag satt igång med att knyta mig en egen ampel i makramé! Mamma har köpt en hel rulle med makramégarn till mig, så jag tänker att jag kan tillverka en massa olika varianter av amplar! Makramégarnet är nog det bästa garnet att knyta i, men annars kan man säkerligen använda något annat slitstarkt garn.

Såhär har jag börjat knyta min ampel:
3

Börja med uppmätning av garn och uppläggning av arbetet. Trådarna ska vara ca 2 gånger det färdiga arbetets längd, dvs. mät upp varje tråd 4 gånger längre eftersom varje tråd ska vikas dubbel.

På träringen som min ampel ska hänga i, lade jag upp mitt arbete med uppläggningsknuten "lärkhuvud" (se beskrivning ovan).

_DSC7833
Lärkhuvudena är de som är fästa i ringen.

2
Den första delen på ampeln ville jag skulle vara lite extra dekorativ och gjorde därför ca 5 cm med slätknutar av alla trådar.

_DSC7834
























Efter slätknutarna delade jag upp trådparen två och två och knöt halvslag med dubbeltgarn (se nedan t.h).

1
Efter ca 4 cm med "kedja med dubbelt garn", delade jag upp trådarna i sina par och knyter nu en kedja med halvslag (se bild ovan t.v).

_DSC7835
Bilderna med teckningar & beskrivningarna kommer från boken Bonniers stora bok om handarbete: [stickning, virkning, makramé, ryaknytning, broderi, lappteknik, applikation, sömnad mm] från 1980

Fortsättning följer!

Inga kommentarer: