onsdag, juni 25, 2014

Nyhavn & Værnedamsvej

När jag bläddrade igenom mina bilder kom jag på att jag inte berättat om min och Eriks sista dag i Köpenhamn. Så här kommer den!


Är man i Köpenhamn måste man se Nyhavn, sa Erik. På vägen dit sprang vi in i en loppis med antika saker. Där såg vi bl.a. flera tyska glaserade vaser, som jag (tro det eller ej), har börjat samla på. Jag såg nämligen i ett nummer av Retro en gedigen samling av sådana vaser (tillverkade under efterkrigstiden) som tillsammans blev en färgexplosion mot en vit vägg. Det måste man ju ha, tänkte jag och började samla. Jag har dock bestämt mig för att bara köpa en vas när det är till ett riktigt fyndpris, så på Kongens Nytorv blev det ingen.

 

 
Nyhavn!

 
Så fina och färgglada hus.



 
Erik vid hamnen <3



 
Så promenerade vi mot Værnedamsvej.

 
Och gick förbi ett hus som verkligen satt sig i marken.

På Værnedamsvej finns små kaffeställen och barer med servering ute på trottoaren, en affär med utförsäljning bjöd på öl till de som väntade och blomsteraffärer hade citronträd utanför. Expressen beskrev denna gata som en "Paris-gata" och jag kan inte annat än att hålla med. Runt om denna lilla gata ligger också flera små vintage-butiker och fina inredningsbutiker. 

Från Værnedamsvej gick vi sedan vidare till Kødbyn, "Köpenhamns motsvarighet på The meatpacking District i New York". Här kan man hitta roliga restauranger och barer. Vi drack kaffe på ett litet ställe efter att vi spanat lite på en loppis vid Halmtorvet. 

Erik hämtade våra väskor på hotellet medan jag gick till Centralstationen för att köpa biljetter och färdkost i form av dammsugare från Lagkagehuset. Hipps vips var vi på väg hem till Sverige igen och vår fantastiska resa var slut! 

Inga kommentarer: