fredag, juli 30, 2010

sommarsol, biltur och krabbor

Efter en dag med jobb och en körlektion kom Marcus och hämtade mig i en lånad bil. Hela vägen ut mot Hjuvik och öarna förhörde han mig på vägmärken. Måste säga att jag faktiskt var riktigt duktig. När vi kom till Burö insåg vi att färjan inte skulle gå förrän en timme senare. Så innan vi tog färjan till Hyppeln och Sofia hann vi äta glass på Hälsö. Mamma ringde och undrade om döttrarna till pappas väns nya kvinna, som pappa uttrycker det, kunde åka till oss på Hyppeln från Rörö. Vid halv nio gick vi ner och mötte Filippa och Lisa, som vi aldrig tidigare träffat vid färjan. Kvällen blev sen helt underbart mysig.



Mamma hade skickat med Filippa och Lisa en grill, korv, bröd, chips och krabbor. Med gemensamma krafter lyckades vi få fart på grillen och vi kunde grilla våra korvar.



Det blev dags att hugga in på krabborna. Alla tidigare gånger jag har ätit detta mumsiga skaldjur har jag haft små gafflar till hjälp, men den här gången hade vi ingenting eftersom mamma glömt att skicka med dem med Lisa och Filippa. Detta resulterade i att vi kände oss som infödingar eller kanske mer som stadsfolk som inte har någon koll.
Lisa och Filippa hade aldrig ätit krabba förut, så jag måste säga att jag tyckte synd om dem som fick testa på det med hjälp av händerna och stenar. Men det resulterade i många skratt och det är ju minst sagt positivt.

Solen gick ner och vi började frysa. Vi tände myggljus och lindade in oss i sjalar och tjocka tröjor. När Marcus plockat upp alla övergivna krabbdelar gick vi till Sofias stuga och spelade Yatsy och förbeställde en färjtur till Rörö. 23.45 fick jag det första grattis-smset av Jonna. Marcus blev den andra att säga det då vi stod på färjan och tittade på stjärnorna.






Inga kommentarer: